طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی

معماری داخلی را باید هنر آفرینش فضای داخلی دانست

10

معماری داخلی را باید هنر آفرینش فضای داخلی دانست. فضایی که باید منتقل کننده احساسات گوناگون بوده، محیطی دلنشین و جذاب را برای ساکنان فراهم کرده و در عین حال بتواند بیشترین کارایی، راحتی و اثرگذاری را برای ساکنان ایجاد کند. معمار می‌کوشد با بهره بردن از علوم گوناگون و ترکیب ذوق و قریحه شخصی با آن، به فضایی که مطابق با توصیف گفته شده، نیاز ساکنان ساختمان را از نظر زیبایی شناسی و کاربردی بودن برطرف کند، برسد.

معماری داخلی چیست؟

تعاریف گوناگونی از معماری داخلی وجود دارد. اما شاید برای درک ساده این هنر پیش از هر چیز باید شناختی از تعریف معماری داشته باشید. به زبان ساده می‌توان گفت هنر معماری به معنای طراحی ساختمان‌ها و فضای بین آنهاست. البته در عمل باید به تعریف معماری نگاهی پیچیده‌تر داشت. معماری فراتر از دانش نقشه کشی و طراحی نقشه ساختمان، خلق فضا با استفاده بهینه از فضا، خلاقیت، شناخت نیازهای انسان و… است؛ تا در نهایت محیطی برای توسعه زندگی و بهبود شرایط آن برای انسان فراهم کند.

معماری داخلی مدرن
معماری داخلی ایرانی

وجود این عملکردها و ویژگی‌ها در معماری داخلی ساختمان پر رنگ‌تر است. چراکه طراحی فضای داخلی هر ساختمانی ارتباط تنگاتنگ‌تری با ساکنان آن دارد. در نهایت طراحی فضای داخلی ساختمان‌ها را بر اساس نکات گفته شده، معماری داخلی می‌نامند.

مجموعه معماری و زندگی با ترکیب هنر معماری با روانشناسی، موسیقی، نقاشی و سایر هنرهای مرتبط، می‌تواند آثاری بدیع را در زمینه معماری داخلی ارائه دهد؛ آثاری خاص و ویژه خاص پسندان، که به فضای زیست شخصی و اجتماعی خویش اهمیت می‌دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان معماری و زندگی همین حالا با ما تماس بگیرید.تماس بگیرید 09369389646

تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی در چیست؟

فضای داخلی بزرگ ترکیبی از زیبایی، راحتی، بهره‌وری، دوام و ایمنی است. بدون شک ساختاری که بیش‌ترین کاربری را داشته باشد، استعداد هنری زیادی در هم‌کاری با رموز فنی دارد. با این حال این صنعت امروزه شاهد افزایش تقاضا برای ” معماران داخلی” است . تاکنون خوانندگان از معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان حرفه های مرتبط کاملاً شفاف بوده اند، اما بیشتر ما در تلاشیم تا تفاوت بین این دو را جداگانه درک کنیم.

معماری داخلی شامل مفهوم سازی و تحقق فضای داخلی یک ساختمان با یکپارچه سازی جنبه معماری با طراحی فضای ساخته شده است. از طرف دیگر طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر مربوط به مدیریت فضا و جذابیت زیبایی فضای داخلی پس از تحقق ساختار است.

معماری داخلی شامل جنبه‌های معماری و فنی فضای داخلی با توجه به ویژگی‌های هنری است. جنبه‌های فنی شامل مواد, لوله‌کشی, تهویه, تهویه و ارگونومی در میان چیزهای دیگر می‌شود. در مقابل, طراحی دکوراسیون داخلی شامل ارتقا عملکرد فضای داخلی و ایجاد فضای جذاب برای کاربر است که از طریق استفاده هوشمندانه از عناصر ساختاری همراه با دکوراسیون و مبلمان نرم به دست می‌آید.

بیایید یک تعریف واحد برای این مفهوم پیدا کنیم

معماری داخلی، در واقع طراحی یک فضای جدید داخلی برای خانه ها و یا هر محیطی است، فضایی که می تواند ثابت یا به اصطلاح فیکس شود. این عبارت را همچنین برای طراحی ابتدایی و نقشه اولیه مورد استفاده برای فضاهای داخلی ساختمان هم به کار می برند. نقشه ای که طراحی نهایی کار، یا تاکید بیشتری بر نسخه اولیه آن است، یا با تغییر کاربری انجام  می شود. گاهی هم طراحی های ابتدایی نسبت به نسخه اولیه تغییرات چشمگیری می کنند تا مناسب استفاده های جدید و تطبیقی از ساختمان باشند. این تغییرات می توانند بخشی از «معماری پایدار» باشند، شیوه ای از معماری که در آن منابع با استفاده از بازیافتِ ساختارهای معماری از طریق بازطراحیِ تطبیقی، حفظ و نگهداری می شوند.

معماری داخلی همین یک تعریف را دارد؟

معماری داخلی که معمولا با هنر طراحیِ محیطی یکسان دانسته می شود، همچنین می تواند تعریفی از فرایندی باشد که با آن، فضای داخلی ساختمان ها طوری طراحی می شوند که تمام جنبه های استفاده انسانی از آن را تحت پوشش قرار بدهند. اما تعریف ساده آن، می تواند طراحی داخلی یک فضا با استفاده از عناصر معماری باشد. اما این مفهوم چه تعریف های دیگری دارد؟

  • علم و هنر طراحی و ارتقاء ساختمان ها و فضاهای داخلی، در هماهنگی با دیگر عناصر فیزیکی مربوط، توسط یک معمار آموزش دیده.
  • کسب و کار یک معمار داخلی؛ کاری که معماران با آن خدمات حرفه ای را در رابطه با طراحی و ساخت فضای داخلی یک ساختمان، ارائه و اجرا می کنند و اهداف خاصی دارد که آن را با کاربرد و شیوه سکونت افراد داخلش، هماهنگ می سازد.
  • یک عبارت کلی برای توصیف فضای داخلی ساختمان و عناصر فیزیکی مربوط به آن.
  • یک سبک یا روش طراحی و ساخت برای فضای داخلی ساختمان و عناصر فیزیکی مربوط به آن.
مفهوم معماری داخلی چیست؟ بازسازی ها را چه کسانی انجام می دهند؟

بازسازی ها را چه کسانی انجام می دهند؟

با وجود این که سلسله مراتب فضاهای یک ساختمان، همیشه توسط اولین معمار آن تعیین می شوند، نسخه های بعدی این فضاها ممکن است اینطور نباشند و ساختارهای قدیمی تر توسط معماران نسل جدید، با توجه به نیازهای جوامع و رشد شهری بازسازی شوند. این بازسازی معمولا کاربرد و کانسپت فضا را هم عوض می کند و به نوعی تایید این فرضیه حساب می شود که یک ساختمان، هیچوقت کامل و غیر قابل تغییر نخواهد بود. یک ساختمان با همه تغییراتش، ممکن است از بیرون مثل قبل به نظر برسد اما فضاهای داخل، کاملا متفاوت هستند. به خاطر همین، معمار داخلی نه تنها باید به قرارگیری ساختمان در بستر فیزیکی و اجتماعی-سیاسی مناسب خودش حساسیت داشته باشد، بلکه باید به نیازهای موقتِ صاحبان و کاربران آن هم توجه کند. در این مفهوم، اگر ساختمان «استخوان بندی مناسبی» داشته باشد، ایده ابتدایی معماری، اولین سنگ بنای تغییرات سلسله مراتبی آن خواهد بود و بقیه باید همان ایده را دنبال کنند.

مفهوم معماری داخلی چیست؟

این تغییرات چه پیش نیازهایی دارند؟

این روزها در شهرها ساختمان های زیادی هستند که تغییر کاربری داده اند. ساختمان هایی که برای مثال، یک بانک بوده اند و الان رستوران اند. یا کارخانه های صنعتی که این روزها آپارتمان های مسکونی شده اند، یا حتی ایستگاه های راه آهنی که حالا به عنوان یک گالری هنری مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ساختمان ها، طوری در حافظه جمعی شهروندان نقش بسته بودند که تغییراتشان (با وجود نفع اقتصادی) خیلی هم مطلوب نبود. البته نباید فراموش کرد که ساختمان ها ممکن است در آینده هم دچار تغییرات زیادی شوند. اما هر کدام از این تغییرات، نیاز به تخصص تکنیکی و تکنولوژیکی در حوزه خاص خودش دارد که مشخص می کند ساختمان در چرخه زندگی خودش، تا چه میزانی دچار تغییر خواهد شد. یکی از موفق ترین نمونه های این بازسازی، شهرک گازومتر در وین است. در این پروژه، گازومتر ها یا گازسنج های عظیم در اواخر دهه نود بازسازی شدند و تا امروز، به عنوان مراکز فرهنگی – هنری مورد استفاده شهروندان هستند. همچنین نیروگاهِ تقریبا صد ساله باترسی (Battersea) در بریتانیا هم با استفاده از بازسازی تطبیقی در حال تبدیل شدن به یک مجموعه بسیار بزرگ مسکونی، تفریحی و تجاری است.

پایداری و دوام

یکی از عناصر حیاتی  معماری و طراحی داخلی، پایداری و تفکر پایدار در مورد محیط زیست و مواد مورد استفاده است (یعنی شیوه برداشت این مواد، میزان مصرف انرژی و آبشان و چگونگی انتخاب آن ها). این بخش مهم از معماری داخلی، بر یافتن راه های جامع و خلاقی برای ساخت یا بازسازی سازه های موجودی متمرکز است که بر محیط زیست تاثیر کمی دارند یا کلا تاثیرگذار نیستند. این جنبش دوستی با محیط زیست، حدود چهل سال پیش و در دهه هفتاد میلادی اهمیت پیدا کرد. زمانی که بحران انرژی تازه ایجاد شده بود و افراد آرام آرام به نقش خودشان در کاهش اثرات این بحران پی می بردند. در دهه های گذشته، معماری پایدار داخلی با کمک پیشرفت های تکنولوژی و مواد تازه حسابی پیشرفت کرده است. در این چند سال، گاهی طراحی دوستدار محیط زیست یک امر لوکس و تا حدودی هیپی محسوب می شد اما واقعیت این است که همه ما فارغ از باورها و سبک زندگی مان، باید انتخاب های هوشمندانه و مسئولانه داشته باشیم. طراحی پایدار، حالا یک ترند و حتی روش مطلوب برای تفکر و ساخت و ساز است که در سال های آینده گسترش زیادی را تجربه خواهد کرد.

آمارها به ما چه می گویند؟

دستمزد سالانه معماران، به طور میانگین در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی ۸۵ هزار دلار است. با این توضیح که پنجاه درصد میانی این جمعیت چیزی بین پنجاه تا نود هزار دلار دریافت می کردند. ده درصد پایینی این معماران، دستمزدی کمتر از چهل هزار دلار و ده درصد بالایی آن ها بیش از صد و نوزده هزار دلار در سال دستمزد داشتند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که کارآموزان، دستمزشان به مراتب پایین ‎تر بود. درآمد شرکای شرکت های معماری، ممکن است به دلیل تغییرات اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرد. بعضی از معماران، به سختی می توانند شرکتشان را حفظ کنند و ممکن است در دوره های خاصی، درآمدشان کمتر از خرجشان شود و نیاز به منابع مالی بیرونی پیدا کنند. همچنین بسیاری از شرکت ها، برای آموزش کارکنانشان بودجه در نظر می گیرند و این روی دخل و خرج کلی شان تاثیرگذار است. درآمد معماران و معماران داخلی در ایران رنج گسترده ای دارد و از یک تا ۳۰ میلیون تومان می تواند متفاوت باشد.

آشنایی با رشته معماری داخلی

به اعتقاد بعضی ها معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. چون در درسهای ارائه شده دروسی است مثل: طراحی، زیباشناسی وغیره که جنبه هنری رشته و دروسی مثل: سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و … به جنبه فنی این رشته مربوط می شود.

یک معمار باید در طراحی خانه به فضای آرام بخش همانقدر اهمیت دهد که به اصول فیزیکی مثل: نور، صوت و … توجه می کند. بنابراین معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای به شمار می آید که هم شامل مباحث فنی و مهندسی است و هم بر خلاقیت ،   ذوق هنری و زیباشناسی تاکید دارد و هم باید در این راستا مباحث اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی را  مورد توجه قرار دهد .
تحصیلات دانشگاهی در رشته معماری شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در داخل و خارج از کشور می باشد دوره کارشناسی معماری حداقل ۴ سال به طول می انجامد پیش از شروع دوره یک نیمسال بعنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی ۸ واحد آن جز واحدهای دوره محسوب می گردد.  نیم سال اول دروس پایه از طراحی گرفته تا درس ریاضی و کامپیوتر را می آموزند و در نیم سال سوم به بعد هم هر نیمسال یک درس طراحی ارائه می شود که اصلی ترین بخش مقطع کارشناسی معماری را تشکیل می دهد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند تعداد کل واحدهای درسی حدود ۱۴۰ واحد است و فارغ التحصیلان این دوره قادر به ایفای نقش در زمینه های زیر خواهند بود :

  • طراحی بنا،از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.
  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
  • تاسیس و سرپرستی موسسات پیمانکاری و احداث ساختمان.
  • همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و . . . .
  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.
  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.
  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی.
  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت، لازم است که در درس ریاضی بخصوص در هندسه قوی باشد چون برای آموزش فن و تکنیک معماری باید دروسی مثل هندسه کاربردی ، هندسه مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه کرد.دانشجوی معماری باید اطلاعات عمومی خوبی در زمینه تاریخ بخصوص تاریخ معماری ایران و جهان ، جغرافیا ، اقلیم‌شناسی ، روانشناسی ، مردم‌شناسی و اقتصاد داشته باشد. چون معماری برای رونق و شکوفایی خویش از تمامی این علوم استفاده می‌کند. همچنین دانشجوی رشته معماری باید بتواند به زبان معماری مطلبش را روی کاغذ بیاورد. یعنی از یک سو ذهنی قوی و خلاق داشته و از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد و از سوی دیگر طراحی چیره دست باشد تا بتواند به زبان معماری که همان طراحی بناها و فضاهای زندگی است، سخن بگوید.
معماری بیش از آنکه علم و تکنیک باشد، ذوق و سلیقه و استعداد است و معمار کسی است که طرحهای فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه‌ای کاربردپذیر بسازد. به همین دلیل می‌توان گفت که معمار یک هنرمند است و باید مانند هر هنرمند دیگری چشم، ذهن و دستی توانا داشته باشد تا بتواند به یاری چشم و با تکیه بر ذخیره فرهنگی خود بخوبی ببیند و سپس با ذهنی پویا آنچه را که دیده است به تحلیل کشیده و با احساس و عاطفه درآمیزد و در نهایت به یاری دست و با کمک گرفتن از دانش های فنی و تکنیکی طرحی نو را خلق کند.
با توجه به دروس خاص این رشته و نیاز به عکسبرداری، تهیه نقشه و … به نظر می‌رسد در مقاطعی هزینه تحصیل در این رشته بالا باشد.

برای ورود به این رشته بهتر است چه ویژگیهایی داشته باشیم؟

به طور کلی باید :
بسیار صبور، دقیق و منظم باشید؛
از شکست نترسید و زود نا امید نشوید؛
ارتباط عمومی بسیار خوبی داشته باشید؛
با استعداد و خلاق باشید؛
از تجربه بقیه(سال بالایی ها) استفاده کنید؛
قدرت تجسم بالایی داشته باشید؛
بتوانید حرف خودتان را به کرسی بنشانید (البته با دلیل و مدرک مستدل)؛

ویژگیهای ذکر شده تنها مشتی بودند نمونه خروار .  از باب مهارتهای فردی باید گفت حتما در زمینه نقاشی و طراحی آمادگی داشته لازم نیست به کلاسهای حرفه ای بروید تنها مهارت دستی خود را زیاد کنید (این مهارت حتی می تواند از طریق پر کردن یک ورق سفید با خطوط مختلف نیز حاصل شود).در مورد رنگها و خواص آنها مطالعه کنید.کتابهایی راجع به سیر تحول هنر را مطالعه کنید. با نرم افزارهایAUTO CAD ، ARCHICAD ، ۳D MAX ،PHOTO SHOP   و نظایر آن آشنا باشید . این نرم افزارها آنقدر سرگرم کننده هستند که شما را تا حدود زیادی ماهر کنند بدون آنکه خسته شوید.

آینده شغلی و بازار کار

با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجه بیشتری می‌شود ، در نتیجه فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمانهای مختلف) بپردازد اما فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد چون جنبه‌های هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری می‌پردازد. در یک مثال می‌توان گفت که نوع کار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع کار پزشک عمومی و پزشک متخصص است. یعنی لیسانس معماری به کلیات معماری می‌پردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌کند.

اگر یک مهندس معماری بخواهد فقط در تهران یا در شهرهای بزرگ کار کند فرصتهای شغلی فراوانی برایش وجود ندارد. اما در شهرهای کوچک کمبود مهندس معماری کاملا احساس می‌شود تا جایی که در بعضی از شهرها کار یک مهندس معماری را تکنسین عمران انجام می‌دهد. در حال حاضر دانشجو می‌تواند پس از پایان دوره لیسانس در صورت علاقه‌مندی در یکی از گرایشهای شهرسازی ، مرمت و احیاء بناها، معماری منظر و یا معماری تخصصی ادامه تحصیل دهد و یا این که زودتر وارد بازار کار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تک بناها یا مجموعه‌های زیستی کوچک پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد. مهندس معمار علاوه بر طراحی بناها می‌تواند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازد و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کند. در ضمن فارغ‌التحصیل معماری آمادگی کار در رشته‌های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

معماری چیست؟
معماری داخلی آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن عملگرا و کارآمد نیز باشد.در واقع طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی راطراحی می کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.
قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
موضوع معماری درباره فضاست. معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است.
معمار کیست ؟
ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود ( ده کتاب معماری ) ویژگیهای معمار را چنین بیان می کند :
معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمییز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات…
معماری داخلی چیست؟؟؟
معماری داخلی حلقه اتصال میان معماری و طراحی داخلی است. این رشته همانند معماری با ساختمان و اجزا وعناصر سازنده آن سرو کار دارد و از طرفی مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند
بسته به کاربری تعریف شده و یا خواسته شده بنا ٬ تفکیک فضاهای داخلی بنا یا اثر معماری به فضاهای مختلف از قبیل( اتاق کار ٬ اتاق خواب ٬ هال ٬ پذیرایی ٬ آشپزخانه و مانند اینها در کاربری مسکونی) ؛ (یا اتاق مدیر ٬ اتاق انتظار ٬ سالن کنفرانس و… در کاربری اداری )؛ به همین ترتیب کاربری های تجاری ٬خدماتی ٬نمایشگاهی و موارد مشابهی که غالبا تفکیک ریز فضاهایشان با استفاده از مولفه کف وسقف و دیوارها صورت می پذیرد٬در حوزه ی عمل رشته معماری داخلی است. حتی نوسازی ساختمان های نسبتا قدیمی (البته نه آنهایی که جز میراث معماری به حساب می آیند)هم برعهده ی این رشته قرار می گیرد.
.از آنجا که معماری داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگیهای (روحی ـ روانی) انسان قرار دارد، بایستی برای رسید به یک طرح مطلوب، ویژگیهای رفتارهای انسانی در فضاهای( داخلی ـ زیستی) اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از اینرو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.
با توجه به آناتومی انسان است که می توان فضاهای آرام بخش ایجاد نمود.. اگرچه در طول دوره های زمانی فکر انسان ها دچار تحول و تغییر می شود اما همواره آناتومی انسان ها یکی است و تغییری نمی کند.
یک معمار و معمار داخلی افراد جامعه خود و فرهنگ  افراد جامعه و تا خود جامعه و تاثیرات آب وهوایی و غیره… را مطالعه نکند نمی تواند یک محیط و فضای آرام بخش و مطلوب به وجود بیاورد.
معماری داخلی که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.
معماری داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.
فرم
اصطلاح فرم در طول تاريخ متناسب با نوع نگرش فيلسوفان ، به طرف گوناگون تبيين شده است. در فرهنگ کتابخانه هنر ، ريشه مفهوم فرم در يک اصطلاح
داراي مفهوم نماي يک چيز و به معني آنچه که چيزي را بدان تشخيص مي دهيم، مي باشد.
 فرم يک واژه باز ( از نظر گستره معنايي ) کلي ، نسبي و داراي مراتب است . لذا براي درک دقيق مفهوم آن و نيز منظور از بکار بردن آن مي بايد موارد ذيل را در نظر گرفت تا با توجه به منظر و موضع خاص بکارگيري اين واژه کليدي در درک آن دچار خطا و ابهام و سوء تاويل نگرديد:اول: فرم در مقوله هنر متضمن زيبايي محسوس و قابل درک ساختار اثر هنري نيز مي باشد.دوم: يکي از مراتب فرم در هنر نوع و گونه آثار است . هر مقوله از هنر يا هر نوع هنر خود داراي فرمي خاص مي باشد مانند فرم ادبي ، موسيقيايي، تجسمي و غيره . فرم در ابتدا مرتبه کلي يا گونه اصلي يک اثر هنري را مشخص مي کند و در مرحله بعد بر نوع يا گونه اي که اثر هنري در آن مقوله خاص بدان اختصاص دارد. دلالت مي کند که اين مرتبه با ميزان دقت در جزئيات و عناصر تشکيل دهنده ساختاري و درک شباهت ها و دسته بندي آنها در الگوهاي قابل تکرار فرمي ، قابليت تزايد و بسط دارد. به طور مثال يک اثر هنري ادبي ممکن است به فرم شعر و نيز شعري به فرم غزل يا مثنوي و يا مثنوي عاشقانه يا حماسي باشد. لذا فرم طي مراتب مختلف نوع يا گونه يک اثر هنري را مشخص مي کند.سوم به طور کلي فرم بر تماميت به فعليت رسيده کار هنري دلالت دارد: لذا فرم تجلي وحدت کامل عوامل تشکيل دهنده اثر هنري مي باشد که شامل : موضوع ، محتوا، ماده و فرم مي باشد. علاوه بر اين فرم به طور خاص بر روابط دروني و ساختار زيبايي شناختي حسي –ادراکي کليت اثر هنري ( يا فرم آن به طور عام ) دلالت دارد.چهارم : فرم اگر چه شکل را نيز در برمي گيرد ولي محدود به آن نيست. فرم يک مفهوم کلي است در صورتي که شکل جزئي بوده و بواسطه برخورد خطوط خارجي يک شي يا اجزاي آن با محيط پيرامون تشخيص داده مي شود. رنگ نيز جداي از فرم نيست و اين دو عامل يعني شکل و رنگ خود در واقع بخشي از فرم مي باشند.پنجم: مرتبه مهم فرم يک اثر هنري ، کيفيت ويژه ترکيب بندي يا کمپوزسيون عناصر تشکيل دهنده آن است. اين مرتبه به لحاظ بررسي زيبائي شناختي ساختار آثار هنري داراي اهميت ويژه اي است…
.
Forma یا گشتالت مفاهيم گشتالت و فرم در ارتباط نزديك با يكديگرند. هر دو لغت از ريشه  
شكل عبارت است از كليت قابل رؤيت، محاط در حدود، كم و بيش مركب از اجزاء و داراي وحدت كلي در تظاهر يك شيئي. در زيباشناختي فرم يا صورت تظاهر حسي و واضح يك شيئي است و اين بياني است كه خود را در معرض قضاوت قرار مي دهد. هر دو مفهوم گوياي جلوه ظاهري يك شيي هستند اما هر دو باهم برابرنيستند.
فرم ها به هر ترکيبي که باشند، گرايش ما اين است که موضوع آنها در زمينه بصري خود به ساده ترين و منظم ترين اشکال تقليل دهيم. هر چه يک شکل ساده تر و منظم تر باشد، آسانتر مشاهده و درک مي شود. مهمترين اشکال منظم (‌اشکالي که داراي اضلاع مساوي متلاقي در زواياي مساوي اند) اشکال اصلي هستند که عبارتند از 1) دايره 2) مربع 3) مثلث .
فرم هاي با قاعدههمانطور كه مي دانيم فضا به وسيله عناصري كه آن را محدود كرده اند مشخص يا اصطلاحاً تعريف مي شود. اين عناصر و ارتباطشان با يكديگر هستند كه شخصيت يك فضا را مي سازند و به فضا فرم مي دهند. اگر بخواهيم نظمي در دنياي بي نهايت وسيع فرم ها بوجود آوريم بناچار اولين قدم تقسيم كردن فرم ها به دو دسته فرم هاي باقاعده و فرم هاي بي قاعده است. فرم هاي باقاعده تابع قوانين هندسه هستند. پيام اين فرمها داراي حشو زياد است چرا كه قابليت پيش بيني در آنها زياد است. ذهن مي تواند با اطلاعات بسيار كمي اين فرم ها را تكميل و بازسازي كند.فرم هاي با قاعده داراي استخوان بندي يا ساختار هستند كه مي تواند مثلاً يك محور تقارن يا طول هاي متشابه اضلاع يا زوايا يا كانونها و غيره باشد.فرم بي قاعده فاقد ساختار است. اين فرم قابل پيش بيني نيست و به اين دليل بديع است. ما فرم هاي بي قاعده را براساس قانون تجربه در ارتباط با فرم هاي نظيرش كه براي ما شناخته شده هستند مي بينيم يا به عبارت ديگر تصويري را در ذهن ما تداعي مي كنند.فرم هاي با قاعده به ما مجال مي دهند كه آنها را ساده كنيم در حالي كه فرم هاي آزاد قابل ساده كردن نيستند بلكه همان طور كه گفته شد محتاج تداعي اند. داراي اطلاعات معنايي بيشتري بوده و فرم هاي بي قاعده داراي اطلاعات زيباشناختي بيشتر
تعادل نيز مي تواند وابسته به نوع شكل باشد: فرم هاي ساده بخصوص فرم هاي متقارن متعادل تر از ديگران هستند. بدون توجه به جنس، بعضي از فرم ها را كه مداوم و قوس دار باشند (نرم) و بقيه را كه گوشه دار و شكسته هستند (سخت) احساس مي كنيم.
فرم مفهومي است ذهني و براي اينكه بتواند وجود داشته باشد احتياج به چيزي هست كه بتواند آن فرم را نشان دهد. فضا چيزي است سه بعدي و طبيعتاً شكل آن نيز سه بعدي است. عناصر تعيين كننده آنها خطوط هستند. فرم با قاعده يا هندسي در دوره هاي مختلف گاه كمتر و گاه بيشتر نقش غالب را داشته
است.

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی در چیست؟

در معماری داخلی چه عناصری دخیل است؟

به طور کلی می توان گفت بین معماری داخلی بنا و مواد و عناصری که در ساخت بنا استفاده می شود ارتباط نزدیکی وجود دارد، از طرفی نوع این مصالح و معماری داخلی خود نیز بر رفتار و سبک زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت هدف معماری داخلی ایجاد فضایی است که علاوه بر زیبایی و آرامش، کارایی لازم را نیز داشته باشد. می توان گفت یک معمار داخلی نه تنها می تواند شکل بنا را بسازد بلکه می تواند شکل و سبک زندگی افرادی که قرار است از بنا استفاده کنند را نیز می تواند بسازد و تغییر دهد. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشد که محیطی که در آن این سازه ساخته می شود پتانسیل این را دارد که زندگی فرد را مطلوب سازد. برای مثال یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین عاملی که می توان در طراحی ساختمان در نظر گرفت و بسیار بر سلامت جسمی و روانی افراد اثر دارد، بحث نور و نورپردازی است، فرد معمار با در نظر گرفتن شرایط محیط و جنبه علمی ساخت و ساز می تواند جایگاه مناسبی را برای ایجاد پنجره و اندازه و شکل آن تعیین نماید. از طرفی ساختمان داخلی باید به گونه ای باشد که اگر نیاز به بازسازی ساختمان یا تغییر در آینده باشد بتوان به راحتی بدون تغییر در ساختار ساختمان اعمال کرد.

یکی از ویژگی هایی که در ساخت یا بازسازی ساختمان همانطور که گفته شد مهم است، در نظر گرفتن زمان و فضایی است که ساختمان در آنجا ساخته شده است. این به این معنا می باشد که شکل کنونی ساختمان که توسط اولین معمار بنا شده است متناسب با زمان و شرایط آن دوران بوده است و هنر یک معمار داخلی از اینجا نمایان می شود که قابلیت تغییر در ساختار داخلی خانه را برای زمان های دیگر نیز فراهم سازد. حتما شما نیز خانه هایی را دیده اید که نمای بیرونی ساختمان قدیمی می باشد، اما داخل آن به صورت امروزی تغییر یافته است. این یعنی فضای داخلی ساختمان قابلیت تغییر را داشته است و متناسب با محیط و زمان بهینه شده است.

منظور از طراحی داخلی چیست؟

یکی دیگر از جنبه های مهم در بازسازی ساختمان یا ساختن یک بنا طراحی داخلی آن می باشد. منظور از طراحی داخلی، ساختن و طراحی بخش داخلی خانه از نظر جنبه هنری، بصری و کارکردی آن بر اساس ساختار علمی ساخت و ساز معمار داخلی می باشد. فرد طراح سعی دارد با استفاده از علم طراحی و خلاقیت خود به بهبود عملکرد کاربردی فضا بر اساس ویژگی های رفتاری و سلیقه ای کاربران بپردازد. به عبارتی طراحی داخلی مقوله ای میان معماری و دکوراسیون داخلی است.

منظور از طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان امروزه یکی از پرطرفدارترین جنبه های بهینه سازی فضای خانه می باشد. زیرا به زبان ساده می توان گفت به ساختمان و طراحی داخلی خانه دست زده نمی شود و با استفاده از عناصر و المان هایی که در محیط خانه یا اداره و … وجود دارد مانند لوازم منزل، تابلو، تغییر رنگ و … محیط و فضای خانه تغییر داده می شود. یک فرد دکوراتیو باید میزان روشنایی محیط، ابعاد و اندازه های لازم و متناسب با محیط برای مبلمان، تعیین استاندارد مصالح برای جلوگیری از بروز آتش و … را در نظر داشته باشد و بر اساس این قوانین همراه با خلاقیت خود محیطی زیبا را خلق نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.

کمک نیاز دارید؟ چت از طریق واتساپ