طراحی گالری طلافروشی بانکی

19

طراحی گالری طلافروشی بانکی، عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز

معماری: Studio 2 Point

معماران مسئول: عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز

موقعیت: ایران، اصفهان، چهارباغ

مساحت: ۱۵ مترمربع

سال: ۱۳۹۶

عکاس: امیر مسعود اقارب پرست، محمد بانکی

پروژه حاضر شامل بازسازی یک حجره طلا فروشی در فضای تاریخی و سنتی بازار هنر در چهارباغ اصفهان است. چالش های اصلی در این پروژه که طراحان با آن روبرو بودن شامل مواردی چون اصفهان، صفویه، چهارباغ، مدرسه ی مادرشاه، کاروانسرای عباسی، هشت بهشت، بازارچه بلند و ..که همگی در یک قاب قرار می گرفتند و به علاوه کارفرمایی بود که در دنیای مدرن قرن ۲۱ قصد دارد تا حجره طلا فروشی خود را در این بازارچه سنتی بازسازی کند. از دیگر چالش هایی که طراحان در این پروژه با آن روبرو بودند، محدودیت ها و دغدغه هایی که کارفرما ایجاد می کرد. آن ها شامل مواردی چون مانند شاخص بودن بنا، اجرای پروژه در مدت زمان کوتاه، مقرون به صرفه و غیره بودند که طراحان می بایستی در پاسخ به این نیازها به فضایی نو و آشنا می رسیدند. بدین منظور طراحان سعی کردند تا نشانه های حس و حال فضا را که بواسطه وجود سقف کوتاه و احجام نامناسب از میان رفته بودند دوباره بازگردانند.

تناسبات، ریتم، حرکت و قوس و دیگر آرایه‌های موجود در کانتکس بنا، طراحان را به یک الگو رساند و پاسخ دغدغه‌های ایجاد شده در ذهن طراحان شد؛ الگوهایی که با پنل‌هایی از جنس‌ ام. دی. اف. خام و رنگ و با اسیک لوکیشن و کارفرمایی که امروز در قرن ۲۱ قصد دارد حجره‌ی طلافروشی خود را بازسازی کند. وجود دغدغه هایی مانند شاخص بودن بنا، محدودیت در زمان اجرای پروژه و اقتصادی بودن، مسئله ای را ایجاد می کرد که پاسخ به آن باید به آفرینش فضایی آشنا و در عین حال نو می انجامید. بدین منظور طراحان سعی کردند که با ایجاد نشانه‌هایی، حس و حال موجود درفضا که با وجود سقف کوتاه و احجام نامتناسب از دست رفته بود به آن بازگردانند. تناسبات، ریتم و حرکت، قوس و دیگر  آرایه‌های موجود در زمینه‌ی بنا طراحان را به یک الگویی رساند که پاسخ دغدغه‌های ذهنی آن ها بود، الگویی که با پنل‌هایی از جنس ام. دی. اف. خام و رنگ و با استفاده از تکنیک سی. ان. سی. هندسه ی فضا را شکل می داد.

در جهت رسیدن به اهداف تعریف شده در طراحی، در ابتدا سقف کاذب برداشته شد و پس از آن برای اینکه پنل ها با هندسه مورد نظر استقرار یابند و برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت آجری بدنه بنا، یک سازه فلزی از کف با الگوی قوس موجود ایجاد شد.

با استفاده از بکارگیری ۳۵ مدول در طراحی پنل‌ها CNC خام برش داده شده با MDF جهت نصب پنل‌های ریتم، عمل تکرار و عمق القا می شود. طراحان با ایجاد یک فرم قوسی شکل در انتهای فروشگاه، که از ایوان مدرسه ی چهارباغ الهام گرفته شده و اتصال آن به دو قوس دیگر، ایوان های معماری ایرانی را تداعی می کنند. به علاوه در کف فضا ناکش هایی برای ایجاد جریان هوا و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه بنا قرار دادند.

طراحی دستگیره ها، ایجاد ویترین معلق و همچنین سایر جزئیات در جهت ایجاد هماهنگی و وحدت با فرم کلی و به صورت جزئی از کل فضا مورد توجه بوده است. کمدها، گاوصندوقها و کشوهای ضروری برای فضای داخلی این فروشگاه به صورت مخفی در پشت بخش‌هایی از پنل‌ها قرار گرفته شده‌ اند. در نتیجه باید افزود، رنگ سفید برای نمود بیشتر بازی احجام در زیر نور و به عنوان پس زمینه‌ای خنثی برای نمایش طلا و جواهرات و البته شاخص شدن اثر در میان سایر فروشگاه‌های بازار استفاده شد. استفاده از تکنیک CNC هندسه‌ی فضا در این پروژه را شکل داد.

در ادامه با دیدن تصاویر معماری و زندگی را همراهی کنید.

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری – خط معمار

نظرات بسته شده است.

consectetur ut facilisis luctus libero dolor Praesent diam
Open chat
از من بپرس
سلام ! هر سوالی که داری همین حالا بپرس !
تیم پشتیبانی ما 24 ساعته در خدمت شماست .