رعایت داخل و خارج در معماری

رعایت داخل و خارج در معماری

رعایت داخل و خارج در معماری،معمولا شکل و ترکیب خارجی نسبتا ساده میباشد، در حالی که در قسمت داخلی
یک ساختمان آن،پیچیدگی اعجاب انگیزی از ساخت ها وجود دارد که مدتهاست نظر کالبدشناسان را به خود جلب نموده است .

شاید جسورانه ترین پیام معماری مدرن قراردادی، فضای روان آن می باشد، که برای دستیابی
به پیوستگی داخل و خارج به کار می رفت.

فضای روان ، معماری متشکل از سطوح افقی و قائم مرتبط را بوجود می آورد. استقلال بصری
این سطوح آزاد به وسیله اتصال هائی از صفحات شیشه ای امکان پذیرگشت، بطوری که پنجره ها
از حالت سوراخ هائی در دیوار خارج شده و در عوض به وقفه هایی در دیوار تبدیل شدند، تا از نقطه نظر بصری عناصر مثبتی در داخل ساختمان تلقی نشوند.

« کان » معتقد است که، ساختمان یک وسیله پناه دهنده است. عملکرد یک خانه به عنوان
محیطی محفوظ و خصوصی، از هر دو نقطه نظر روانی و فیزیکی، مسئله ای چندان تازه نیست.
ساختمان جانسون واکس ترویج دهندۂ عقیده جدیدتری است، یعنی بیان تفاوتهای فضاهای داخل
و خارج « رایت » پس از بستن فضای داخل توسط دیوارها، نور داخل را از خارج متمایز ساخت،
که ایده ای است با ریشه ای قوی از معماری های «بیزانس».
«گوتیک» و «باروک» و همچنین معماری های امروزی «لوکر بوزیه» و «کان» در واقع فضای داخل از فضای خارج متفاوت است.

یک ساختمان به همان اندازه که می تواند شامل فضاهائی در داخل فضاهای دیگر بوده،
می تواند در برگیرنده اشیائی داخل اشیاء دیگر نیز باشد و ترکیبات فضاهای داخلی
می توانند بصورت های دیگری با در برگیرنده نشان متضاد باشند. و در بعضی موارد تصاد،
بین فضای داخل و خارج نیست بلکه صرفا بین بالا و پائین یک ساختمان است،
گنبدها و نیمه گنبدهای منحنی شکل واقع در روی کلیساهای باروک تا پشت دیواره های پایه های مستطیل شکل آنها پیش می روند.

فرم

فرم را باید به عنوان نتیجه ای از پیشرفت در محیط تلقی نمود. نظم مربع مستطیل
لاینفک ساخت و فضای آپارتمان های « آلتو» در «برمن» تسلیم احتیاجات داخلی
برای نور و فضا در جهت جنوب میشود، درست مانند رشد یک گل در جهت آفتاب،
ولی بطور کلی، در ساختمان های غیرقابل تغییر و مستقل «رایت» فضاهای داخل
و خارج پیوسته بودند. تضاد و حتی مغایر بین نیروهای داخلی و خارجی در خارج از معماری نیز وجود دارد.

« کپش » معتقد بود که ، هر پدیده، یک شئی فیزیکی، یک فرم ارگانیک ،
یک احساس، یک فکر یا زندگی جمعی ما، شکل و شخصیت ویژه اش رابه مبارزه بین
تمایلات متضاد مدیون است، یک ترکیب فیزیکی محصول مبارزه بین سرشت فطری
و محیط خارجی آن می باشد. این تاثیر متقابل همواره در تراکم های محیط شهری آشکار بوده است.

تضاد یا حداقل یک ضدیت، بین داخل و خارج از خصوصیات ویژه معماری شهری می باشد، ولی صرفأ یک پدیده شهری نیست.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 7 =

nec consectetur facilisis Nullam tempus Aenean eleifend ut venenatis ipsum at
Open chat
1
سلام ! هر سوالی که داری همین حالا بپرس !
تیم پشتیبانی ما 24 ساعته در خدمت شماست .
Powered by